نکات طلایی حرفه ای درست کردن اسپیلت در مؤسسات رسمی و غیررسمی پیشرو
ecu چیست ؟
آموزش تعمیرات ای سی یو
این مقاله در مورد آموزش تعمیرات ای سی یو خودرو و روش های یادگیری آن است.و موسسه پارسه به خوبی این دوره ها را امورش میدهد.
با قرار گرفتن انژکتور در اتومبیلهای امروزی قطعات الکترونیکی دیگری نیز با آن در سیستم کنترلی اتومبیل بهوجود آمدند. ECU یکی از مهمترین قطعات الکترونیکی است که نقش هدايت و کنترل يک خودروي انژکتوري را بر عهده دارد. بهدلیل وظیفه مهم این قطعه قصد داریم که بیشتر با آن آشنا شده و با وظایف و چگونگی عملکرد آن و همچنین شرکتهای معروف سازنده ECU آشنا شویم.
ECU با توجه به سنسورهايي که به موتور متصل است وضعيت و شرايط خودرو را تحليل کرده و پاسخهاي لازم را به خروجيها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زنها و ... اعمال ميکند. سنسورهاي کيتهاي انژکتوري مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بيشتر باشد ECU بهتر ميتواند شرايط موتور را درک کند.
از جمله سنسورهاي مهم خودروهاي انژکتوري عبارتند از:
سنسور دور يا RPM
سنسور فشار داخل مانيفولد يا MAP
سنسور دريچه گاز يا TPS
سنسور دماي آب يا CTS
سنسور دماي هوا ATS
سنسور اکسيژن يا لاندا
سنسور ضربه
این قطعه یک میکرو کامپیوتر است که به کمک سنسورها و با تعیین شرایط لحظهای موتور به یک سری عمل کننده یا فرمانبرهای نصب شده بر روی موتور فرمان دهد تا از این طریق، زمان و مدت پاشش سوخت، زمان جرقه و فراهمسازی شرایط مناسب برای ایجاد احتراق را در داخل سیلندرها تامین کند. این میکروکامپیوتر نیز مانند دیگر همنوعان خود شامل CPU، حافظه و برنامهریز است.
در داخل ECU دو نوع حافظه موجود است:
حافظه موقت:
این نوع حافظه با قطع برق باطری از بین میرود اما مجددآ قابل استحصال است. به روش برگرداندن حافظه، روش تجدید حافظه و یا Initialize میگویند.
حافظه موقت شناسایی استپ موتور، دندهها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظهای برای تنظیمات لحظهای را به عهده دارد و محلی برای نگهداشت معایب موقت و دائم سیستم انژکتور است.
تذکر: اگر هر یک از سه کار زیر را انجام دهید حافظه موقت موجود در ECU پاک شده و خودرو تا مدتی به دلیل از دست دادن برخی از پارامترهای لحظهای موتور بد کار میکند:
جدا کردن کابل باطری بیش از 15 دقیقه
جدا کردن سوکت های ECU بیش از 15 دقیقه
جدا کردن سوکت رله دوبل در خودروهای غیر مولتیپلکس و سوکتهای BSM در خوردوهای مولتیپلکس بیش از 15 دقیقه
در چنین حالتی باید خودرودوباره تجدید حافظه شود. در این حالت خودرو سکتههای بیدلیل و نابههنگام نموده و در هنگام تعویض دنده و به خصوص در هنگام معکوس کشیدن راننده احساس میکند که خودرو لحضهای دچار مکث میشود. البته این در خودرو های نو زیاد محسوس نیست ولی در هر صورت تجدید حافظه ECU کاملآ مفید خواهد بود.
متراکم کننده اورلد کند. خروجی و ورودی دستگاه نباید پوشانیده شوند.
موسسه پارسه موسسه پارسه در زمینه نصب وتعمیر کولر گازی پکیج و تعمیرات اسپیلت فعالیت دارد.درهمین راستا موسسه پارسه دوره های آموزش تعمیرکولر گازی به بهترین شکل برگزارمیکند
مراحل نصب یک دستگاه کولر گازی اسپلیت
نصب سینی جهت نگهداشتن یونیت داخلی ( IN DOOR) بر روی دیوار جهت نصب سینی احتیاج به یک تراز بوده تا سینی بصورت تراز روی دیوار نصب گردد و از دلر چکشی و مته مخصوص برای سوراخ کاری روی دیوار استفاده می شود، همچنین نگدارنده ریموت کنترل بر روی دیوار در مکانی که به راحتی قابل دسترس باشد لازم است .
نصب یک پایه مناسب و مقاوم برای یونیت خارجی ( OUT DO0R) بر روی دیوار پشت بام روی زمین یا سقف های شیب دار .
نصب یک فیوز مناسب از نوع فیوز کند کار ( فیوز موتوری ) و همچنین استفاده از کابل استاندارد و مرغوب متناسب با جریان مصرفی دستگاه در جائیکه سیستم اتصال زمین ( ارت ) وجود دارد. سیم ارت دستگاه را حتما وصل کنید.
توجه :
استفاده از لوله های آب یا فاضلاب آب و یا لوله گاز بعنوان سیستم اتصال زمین کار خطرناک و امکان برق گرفتگی دارد.
جهت عبور لوله ها، لوله درین و کابل ارتباطی باید بر روی دیوار سوراخی به اندازه این مجموئه تعبیه شود و قبل از اینکه این مجموئه از داخل سوراخ عبور کند، یک لوله پلاستیکی مناسب داخل سوراخ بایستی کمی به سمت بیرون شیب داشته تا آب حاصل از دیفراست براحتی از درین خارج شود. در بعضی از مکان ها برای ایجاد یک چنین سوراخی بهتر است از مته های گرد بر که برای این منظور ساخته شده است استفاده کرد.
لوله ها بایستی به آرامی خم کاری شود تا دو پهن نشده و مشکلاتی را که قبلا توضیح دادیم ایجاد نکند. برای این منظور از لوله خم کن های فولادی یا فنری استاده می کنیم و به آرامی لوله ها را خم می کنیم. سعی کنید مسیر های پر پیچ و خم را برای لوله ها ایجاد کنید و از حداقل خم استفاده کنید. لوله ها را بایستی جدای از کرد و سعی کنید مجموئه لوله ها و درین و کابل ارتباطی را توسط نوار مخصوص که برای این منظور ساخته شده در آخر، نوار پیچی کنید. در ضمن شیلنگ درین که به لوله درین دستگاه داخلی اضافه می شود را باید در محل اتصال محکم و آب بندی کرد.
در هنگام نصب یونیت داخلی و خارجی حد استاندارد طول لوله کشی از لحاظ ارتفاع لوله ها و همچنین کل طول لوله ها در نظر گرفته شود. فضای لازم در اطراف یونیت داخلی و خارجی رعایت شود و همچنین ارتفاع مناسب یونیت داخلی از کف اتاق به طور صحیح انتخاب گردد. این موارد در جداول مخصوص هر دستگاهی آورده می شود.سعی کنید به جداول راهنما که از طرف سازنده دستگاه ارائه می گردد مراجعه نمائید.
هنگامی که یونیت خارجی بالاتر از یونیت داخلی قرار می گیرد، روغن جریان یافته در مسیر لوله کشی به راحتی به کمپرسور بر نمی گردد. برای سهولت در این کار به ازاء هر 5 الی 7 متر بین یونیت داخلی و خارجی یک تله روغن متناسب درست کرده و یا از قبل تهیه و نصب نمایید.
یکی از عمده ترین مشکلات در نصب کولر های گازی نشت گاز است. لذا بهتر است قبل از اقدام به لوله کشی با یکسری لوازم و سپس رعایت اصول لوله کشی آشنا شوید.
1 – لوله مسی خوب با ضخامت استاندارد
2 – ابزار مناسب شامل :
الف) لوله بر
ب) گیره لوله و پرچ کن مناسب
ج) برقو برای پلیسه گیری لوله بعد از برش
د) سوهان نرم برای سوهان زدن پس از برش
ذ) آچار ترک متر
برای سفت کردن مهره لوله ها برای هر سایز لوله نیروی خاصی لازم است و نیروی اضافه باعث خراب شدن اتصال و امکان نشت را بوجود میاورد.
از لوله مسی با ضخامت مناسب طبق جدول زیر استفاده کنید.
ضخامت لوله برای مبرد R – 410a mm ضخامت لوله برای مبرد R – 407c mm ضخامت لوله برای مبرد R – 22 mm قطر لوله به میلیمتر mm قطر لوله به اینچ in
0.8 0.8 0.8 6.35 4/1
0.8 0.8 0.8 9.52 8/3
0.8 0.8 0.8 12.7 2/1
1 1 1 15.88 8/5
1 1 1 19.5 4/3
فاصله بین یونیت داخلی و خارجی را اندازه گرفته و لوله را کمی بلندتر ببرید.
کابل ارتباطی را نیز 1/5 متر بلندتر از طول لوله در نظر بگیرید.
}
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر